Publicația ungară Telex a publicat săptămâna trecută un amplu material despre strategia prin care partidul lui Viktor Orbán își face în această perioadă o campanie intensă în Transilvania. Conform publicației clasa politică de aici, alături de biserici, ONG-uri și presa loială Fidesz sunt implicate masiv în promovarea votului în favoarea actualilor guvernanți ai statului vecin. Fidelă față de Fidesz, UDMR aplică cu consecvență toate aceste strategii precise și bine gândite de contracarare a opoziției maghiare.
Jurnaliștii de la Telex arată între altele că, deși cei mai mulți maghiari din România manifestă recunoștință față de partidul lui Viktor Orbán pentru faptul de a le fi acordat cetățenie maghiară, mulți par să fi uitat că, inițial, Orbán și guvernul său nu au considerat oportună problema dublei cetățenii, invocând Legea statutului. Chestiunea a căpătat importanță pentru el abia în 2010 și a fost folosită ca subiect de campanie. La aceasta, contribuie și UDMR care a cultivat loialitatea față de Fidesz în rândul maghiarilor transilvăneni, ceea ce a confiscat orice șansă de dialog între aceștia și opozanții lui Viktor Orbán. În acest context, mesajele adversarilor Fidesz ajung doar sporadic la maghiarii ardeleni.
Această stare de fapt a condus, în final, la reacția în masă a ziariștilor de la Transindex, care au demisionat la unison. Aceștia au lansat la un moment dat o scrisoare deschisă prin care atrăgeau atenția asupra necesității de a asigura pluralismul și libertatea de exprimare în campania preelectorală dincolo de granițele Ungariei și de a promova dezbaterea publică. Ziariștii au precizat între altele că nu face bine nimănui ca maghiarii din Transilvania să fie percepuți în patria mamă ca o masă de oameni care pot fi cumpărați, sunt intransigenți, fără chip și fără opinii.
Demersurile care se fac de către simpatizanții lui Orbán în Transilvania sunt subtile și numeroase. Mai întâi am asistat la o mobilizare a primarilor și consilierilor județeni transilvăneni, UDMR, care s-au mobilizat remarcabil împotriva lui Péter Márki-Zay, candidatul opoziției pentru funcția de prim-ministru în Ungaria, cu care aceștia au refuzat să vorbească. Un exemplu de atitudine anti opoziție este cel al Annei Horváth, vicepreședintele executiv al UDMR, responsabil cu administrația locală, care a vorbit public despre faptul că marea doleanță a maghiarilor din Transilvania, referendumul din 5 decembrie 2004, este un obstacol grav și ireparabil care nu va permite opoziției maghiare și maghiarilor din Transilvania să-și restabilească relația.
Publicația precizează că loialitatea față de Fidesz este implicită. Prin toate mesajele scrise sau verbale, se imprimă în mintea alegătorilor transilvăneni ideea că „nu există alternativă”, că doar actualul partid de guvernământ este singurul pentru care cetățenii cu dublă cetățenie pot vota.
Péter Márki-Zay însuși a declarat la un moment dat că „Fidesz încearcă peste tot să ne facă imposibilă campania electorală”, adăugând că vede în tacticile politicienilor transilvăneni, ai liderilor județeni și municipali o strategie specifică unui stat-mafiot.
Un rol important în propagarea mesajelor pro Fidesz îl joacă Fundația Eurotrans, a cărei principale activități o reprezintă administrarea dublei cetățenii și înregistrarea maghiarilor din Transilvania pentru alegeri, precum și organizarea campaniei electorale în acest sens.
Fundația Eurotrans distribuie posterele liderilor municipali din UDMR care încurajează oamenii să voteze, precum și videoclipuri de campanie care prezintă antreprenori locali, profesori, studenți și oameni de biserică în reclame micro realizate în diferite regiuni.
În timp ce scena politică maghiară din Transilvania i-a întors spatele lui Péter Márki-Zay, trimișii partidului de guvernământ continuă să vină în România și să participe la conferințe de presă, întâlniri, inaugurări, consilii etc.
Fie că este vorba de un politician Fidesz sau UDMR, fie că este vorba de un mesaj de la liderii bisericii sau de (presupuși) oameni obișnuiți, aleși de comunicatorii de campanie, esența mesajului este aceeași: sprijinul substanțial primit de administrațiile locale, instituțiile de învățământ și bisericile transilvănene poate fi garantat pentru anii următori doar dacă maghiarii din Transilvania votează pentru Fidesz. Pentru că, dacă va veni un guvern de opoziție, nu va trimite niciun ban în Transilvania, iar atunci unele dintre instituțiile, programele sociale și beneficiile educaționale care au fost menținute anterior de statul maghiar se vor stinge.
Prin urmare, „interesul național” cere ca același partid care a cheltuit deja o mulțime de bani pentru maghiarii din afara granițelor să fie susținut în alegeri. Așadar, pe de o parte, donatorul generos, partidul de guvernământ care susține unitatea națională și prim-ministrul tuturor maghiarilor, Viktor Orbán, iar pe de altă parte, opoziția care a subminat întotdeauna interesul național și i-a divizat pe maghiari se vor afla față în față pe cântarul electoral.
La rândul lor, bisericile istorice maghiare din Transilvania, care și-au exercitat și în trecut influența în alegeri, îndeamnă oamenii să voteze, pentru că votul este o „datorie religioasă”.
Din articolul scris de jurnaliștii de la Telex, reiese și că rețeaua socială Facebook este un instrument foarte eficient de promovare a Fidesz în rândul transilvănenilor de etnie maghiară. Se înființează diverse grupuri pe platformă, care produc conținut ieftin și ușor de înțeles pentru campanii pentru baza lor de zeci de mii de adepți. În astfel de grupuri sunt postate meme-uri care îl înfățișează pe Márki-Zay ca pe un Terminator cu ochii mari.
Dar încercările de convingere sunt mult mai ample decât atât. De la metoda discutabilă a bunului sfat prietenesc, la calomnie sau fraze atent formulate, de tipul „dacă ești un maghiar adevărat”, „dacă ești un om cinstit”, „așa trebuie să votezi”, toate sunt mijloace de acțiune prin care, conform Telex, reprezentanții partidului Fidesz, mână în mână cu UDMR, încearcă din răsputeri să asigure succesul formațiunii politice în alegerile parlamentare de anul acesta, din Ungaria.
Sursa: telex.hu
Fotografii: Facebook/ Potápi Árpád János