Bani de la stat pentru presa română și maghiară. Kronikaonline, Székelyhon și Szabadsag, printre „câștigători”

Potrivit unei Ordonanțe de Urgență, care a fost aprobată de guvern în prima săptămână din luna mai, guvernul ar fi trebuit să pună la bătaie 40 de milioane de euro, care vor fi dați contra publicitate. Paginademedia.ro a făcut calculul în euro și o listă a posturilor de televiziune, a radiourilor, site-urilor și a titlurilor din presa scrisă care au fost acceptate în campanie.

Lista este una parțială, pentru că sunt încă în lucru și alte solicitări. Conform acestei liste, deși campania de patru luni avea un buget maxim alocat de 40 de milioane de euro, totalul de până acum nu ajunge nici la jumătate: 17 milioane de euro totalizează, din calcule, campania guvernului pe cele patru luni. Pentru prima lună de campanie, instituțiile de media vor primi banii în avans, urmând ca situația să fie reglată în funcție de rezultate în lunile următoare. Sumele au fost stabilite pe baza rezultatelor posibile (în anumite condiții de trafic și de audiență). Dacă acestea nu se realizează, nu se plătesc toți banii. Campania are ca mesaj principal „Poartă masca, cu mesajele de încurajare scrise pe măștile de protecție purtate de diverse personaje.

Conform listei publicate de Paginademedia.ro, printre cei care au solicitat și se vor bucura de fonduri provenite de la Guvernul Orban se regăsesc și firmele susținătoare ale unor publicații tipărite sau online în limba maghiară, precum Krónikaonline, Székelyhon, Haromszék, Szatmari Friss Újsag și Átlátszó Erdély. Sumele diferă, probabil în funcție de solicitarea făcută, de la 286.671 pentru Prima Press S.R.L. (szekelyhon.ro, kronikaonline.ro, liget.ro) până la 595 de lei pentru Asociația Atlatszo Erdely Egyesulet (atlatszo.ro).

Considerat de unii comentatori drept „o gură de aer pentru presă” sau „o investiție bună făcută de Guvern”, ajutorul oferit presei este și contestat de o bună parte a scenei mass media de la noi (g4media.ro, recorder.ro, riseproject.ro), care îl consideră „mită”, deoarece „criteriile sunt confuze și discutabile și este o metodă greșită, care nu ajută cu adevărat presa din România”.

Care dintre cele două tabere va fi avut dreptate, vom vedea în viitorul apropiat.

Mihai Oros

Surse: paginademedia.ro, romania.europalibera.org, g4media.ro.