COVID-19: Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe, model de adaptare la situații de criză

Cu activitatea transferată în mediul virtual, în plină pandemie în care amenințările stau la pândă din toate colțurile, Teatrul „Andrei Mureșanu” din Sfântu Gheorghe funcționează ca un memento de „viața merge mai departe”, generând bucurie, speranță și încredere.

https://www.facebook.com/teatrulandreimuresanu/?tn-str=k*FUna dintre marile provocări pe care COVID-19 le-a adus în viețile noastre a fost aceea de a face față (sau nu!) unei situații complet noi, neexperimentate de nicio generație anterior, aceea a distanțării sociale bruște și a izolării în casele noastre pe o durată greu de estimat. Cum era și firesc, oamenii au reacționat în mod diferit, unii demonstrând că se pot adapta cu ușurință și într-un timp scurt la un nou context, alții resimțind totul drept foarte apăsător.

Într-o situație similară au fost puse și instituțiile de cultură din întreaga țară, unele dintre primele a căror activitate a fost interzisă și al căror personal a intrat în somaj tehnic. Un astfel de exemplu este Teatrul „Andrei Mureșanu” (TAM) din Sfântu Gheorghe care, odată cu sistarea activității, a trebuit să anuleze și toate deplasările din turneele propuse pe agenda acestei primăveri, atât în țară, cât și în străinătate – pe unele dintre ele reprogramându-le pentru a doua jumătate a anului.

La început de carantină, întreaga echipă a TAM a trecut, pe lângă veștile dure ale pandemiei, și prin durerea imensă provocată de trecerea în neființă a Mirelei Bucur, actriță și regizoare ale cărei montări pline de umor au fost mereu apreciate de public. Mirela Bucur a lăsat în urma ei o indescriptibilă durere, dar și o moștenire culturală – oricât de clișeistic sună această formulare – compusă din mai multe spectacole pe care managerul TAM, Anna Maria Popa, le-a postat pe pagina de Facebook a instituției, în amintirea colegei proaspăt pierdute.

Impactul pe care aceste difuzări l-au avut asupra publicului a fost neașteptat de mare. Numeroase persoane au trimis mesaje de felicitări, cerând totodată să fie continuat acest demers săptămânal, cu regularitate. Demonstrând că știe să găsească soluții în timp de criză și să se plieze rapid pe situațiile date, managerul Anna Maria Popa a dat rapid curs solicitărilor primite și, astfel, ca într-unciclu al revenirii la viață, tragicul episod al pierderii unei colege dragi a dus la nașterea unei idei care funcționează deja de două săptămâni, bucurând deopotrivă copii și adulți. „După două săptămâni de difuzat câte două spectacole pe zi, am ajuns la concluzia că cel mai potrivit este ca, din cea de-a treia săptămână, să difuzăm un spectacol pe zi și să păstrăm în program doar acele montări care, prin calitatea filmării, pot avea un impact relevant și dacă sunt văute acasă, la televizor. Cu toate că spectacolele filmate cu o cameră fixă și cu public sunt mai aproape de ideea de teatru, din cauza distragerilor din mediul familial, filmările cu trei sau mai multe camere și cu un montaj dedicat au mai mult succes și înregistrează un număr considerabil mai mare de vizualizări sau share-uri”, a declarat Anna Maria Popa, adăugând că anumite spectacole filmate au depășit 1000 de vizualizări, în timp ce altele au ajuns să doboare recorduri, atingând câteva mii în doar câteva ore. Un spectacol extrem de urmărit a fost, de pildă, „Despre oameni și cartofi”, regia Radu Afrim, care în timpul difuzării a sărit de 4300 de vizualizări.

Teatrul „Andrei Mureșanu” a spart gheața în ceea ce privește activitatea online. După modelul său, și alți producători de spectacole s-au „mutat” în online, nelăsând izolarea și restricțiile din această perioadă să rupă legătura dintre ei și spectatori. De aceea, în ciuda faptului că toți angajații săi sunt în șomaj tehnic, TAM va continua să difuzeze spectacole online pe întreaga durată a perioadei #StaiAcasă, menținând varianta cu un link de YouTube făcut public pentru o durată determinată, întrucât a reieșit că aceasta este cea mai bună variantă de difuzare din cele experimentate până acum.

„De când am introdus programul de teatru online toate graficele noastre sunt pe un trend crescător, iar comentariile sunt nu doar pozitive, ci chiar pline de recunoștință, ceea ce ne demonstrează că măsura noastră pe timp de criză a fost una extrem de inspirată, a avut succes și le produce multă bucurie spectatorilor noștri”.

managerul Anna Maria Popa

Mirela Cara-Dragu